september 09, 2022

Torsdag och fredag, texter och vin.

Torsdag. Går från kontoret till Nationalmuseum. Vandrar genom utställningen på översta våningen, den som är från femton- och sextonhundratalet, och bland statyerna. Sätter mig i baren och beställer ett glas champagne. Det är meningen att jag ska skriva vidare på boken, men så börjar jag skriva erotik och tiden försvinner.

Kommer hem till en tom lägenhet. Byter om till min nya sidenpyjamas, tänder ljus och häller upp ett glas rödvin. Sätter mig i soffan med datorn i knät. Skriver vidare, skriver tills hela huset sover.

Fredag. Smiter från kontoret redan innan klockan slagit sexton. Hoppar av tunnelbanan vid Gärdet och promenerar till Frihamnen. Köper vinglas som jag spanat länge på. Botaniserar bland blommor, väljer till sist vita rosor till vasen på matbordet.

De andra är på gymmet och jag häller upp ett glas vin, sätter mig i soffan med datorn och jag tänker att jag ska fortsätta sitta här. Jag har längtat hit hela dagen, efter kvällen och texterna. Ska bara pausa korta stunder för att äta mat som någon annan lagat, duscha och kliva i den där pyjamasen, kanske fylla på vinglaset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar