maj 23, 2019

Konst och daimstrutar.

Himlen är mörk när jag kliver ut på trottoaren och börjar promenera mot jobbet. Någon timme senare öser regnet ner. Jag sitter vid mitt skrivbord och lyssnar på hur miljoner regndroppar slår mot fönstret. När jag går hem sicksackar jag mellan vattenpölarna.

Vi äter varsin smörgås stående vid diskbänken, kammar till oss och och strax efter arton är vi ute igen. Solen har börjat spricka genom det tunga molntäcket. Vi går på konstvernissage, min svägerska är en av de som ställer ut. Någon placerar ett glas rödvin i min hand.

Efteråt skiner solen från en klarblå himmel. Den står lågt, men vi promenerar från Skeppsholmen och det finns inga byggnader som skymmer oss. Köper varsin daimstrut och vandrar genom Östermalm och in i Vasastan. När vi svänger in på vår gata rundar solen hustaken och vi försvinner in i vårt port.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar