maj 13, 2019

Fyra dagar i åtta glimtar.

Det är fredag och jag sitter på tunnelbanan. Jag har andan i halsen för jag har exakt en timme och sju minuter att ta mig till andra sidan av staden för att köpa ett badmintonracket och sedan hem och koppla upp mig till ett skypemöte. Det är jag som håller i mötet och det finns verkligen ingen chans att smita in obemärkt ett par minuter för sent.

Klockan är tjugotre och det är fortfarande fredag. Köket är varmt av ugnen som har varit igång i flera timmar. Vi har bakat kanelbullar, kanellängder, kolasnittar och hallongrottor. Fast hallongrottorna glömde jag bort i ugnen. Jag har köpt ett racket, haft det där mötet och sprungit genom fyra butiker för att köpa de sista födelsedagspresenterna. Och snäst åt min man för att han inte är lika stressad som jag.

Lördag. Alarmet ringer klockan sju. Jag hör mitt barn börja stöka ute i köket. När klockan är halv nio tar vi varsin papperskasse, han med gamla leksaker och jag med kanelbullar, och promenerar till Kungsholms torg. Hans klass ska ha loppis och jag har första föräldrapasset, det när loppisen ska göras i ordning. En annan mamma tar bokbordet, jag tar fikabordet och en pappa fixar kaffekokningen. Vid tio är loppisen igång och alla är där.

När klockan slår tolv köper jag en kaffe av mitt barn och vinkar hej då till loppisen. Möter min man och köper ännu en födelsedagspresent, den här gången till någon annan. Promenerar hem, slår in alla presenter och bakar en ny sats hallongrottor. Tvättar kalaskläder och dammsuger golv, stryker och duschar och fejar.

Det är lördag kväll och vi sitter runt ett bord på en liten restaurang. Det är bara vi tre. Vi tjuvstartar barnets fjortonde födelsedag. Vi har beställt in flera förrätter som vi delar på. Jag äter en nudelsoppa som är så het att läpparna svider. Vi går och plockar godis och sen till Biograf Saga. Sitter ner tre timmar i en biofåtölj och det är så obeskrivligt skönt. När klockan är halv tolv promenerar vi hemåt, hinner säga grattis på födelsedag innan vi säger godnatt.

Så blir det söndag och jag har varit mamma i fjorton år. Smyger upp och gräddar en pannkaksfrukost så som han vill ha den, i en hög på tallriken med färska bär och skivad banan, lönnsirap och pudrad florsocker. På toppen sätter jag ett ljus och han skrattar när han ser det. Han öppnar sina presenter och går mannekäng för oss, swoshar med sitt nya racket i luften och säger att han nog kommer skjuta riktigt hårda bollar med det.

Söndag eftermiddag och vi har åkt till den lilla staden. Min brors son fyller några dagar före barnet och frågade om vi kunde ha kalas tillsammans hemma hos dem. Så jag bakade bullar och kakor och han gjorde tårtor. Vi stannar till hos svärmor på vägen hem, får köttbullar och potatismos till middag och så blåbärspaj till efterrätt. När vi kommer hem sätter vi oss i soffan, nästan på rad, och bara sitter. Lyssnar på tystnaden och orkar absolut inte någonting alls.

Och nu är det måndag och snart har även den passerat. Jag sitter i träningstights och en tunnstickad tröja i soffan. Äter en näve nötter och skriver det här, fast jag egentligen borde gå och duscha och sova. Vi har varit på en skolgård runt hörnet, barnet och jag, och spelat badminton. Det var roligt, men efter en timme såg jag jättemånga bollar i luften. Jag antar att jag borde träna lite mer. Nåväl. Godnatt nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar