april 04, 2017

Hormoner och piller.

Så jag träffade en barnmorska igår. Berättade om hormonspiralen som sattes in i somras, om bakgrunden till den och min rädsla för att bli gravid igen, men också om hur vi inte heller vill fatta ett permanent beslut om saken. Hon bekräftade det jag har läst, att det finns studier som pekar på att hormonspiral kan göra en nedstämd, att hormonerna kan ha den effekten.

Vi gick genom de olika preventivmedel som finns på marknaden. Jämförde säkerhet och biverkningar. Som att p-stav i högre grad orsakar deppighet, blir jag nedstämd av hormonspiralen kommer jag bli deprimerad av staven. Kopparspiral ökar generellt blödningarna med upp till sjuttio procent och ger ökad mensvärk. Kondom och pessar är inte särskilt säkra preventivmetoder, var femte kvinna blir gravid inom ett år. Och eftersom vi har historik av blodproppar i familjen går även p-piller bort och sterilisering är inget alternativ.

Det ger mig inte särskilt mycket att välja på. Barnmorskan säger att jag kan få hjälp med nedstämdheten. Att man kan ta SSRI-preparat när man känner att pms är på gång, att det hjälper känslorna hålla sig i schack. Jag säger att det känns så dumt att ge kroppen ett hormon för att inte bli gravid och samtidigt behöva ta andra tillsatser för att vara glad. Men känns det bättre att vara ledsen då? säger hon och hon har ju så jäkla rätt. Vi kommer fram till att jag inte behöver bestämma mig nu. Gå hem och känn efter och hör av dig sen, säger hon.

Så. Jag tror att det vore dumt att inte ta hjälpen. Det känns så självklart att jag ska ha kvar hormonspiralen, av alla onda ting är den minst ond. Men det borde vara lika självklart att jag ska göra vad jag kan för att vara glad, även om det innebär att ta ett jäkla piller.

15 kommentarer:

  1. Hej, inte för att jag vill snoka - men kan man alltså ta SSRI bara tillfälligt? Eller måste man ta det kontinuerligt för att det ska ha nån verkan?
    Står själv inför valet av p-medel - har kopparspiral nu, men den går på övertid, och jag har hela tiden blödit så fruktansvärt mycket av den så jag vill helst ha nåt annat. Har funderat på hormonspiral, men minns att jag blev väldigt nedstämd av p-piller på den tiden jag tog det så jag blir lite fundersam över om hormonspiral funkar för mig.. Är inte så sugen på SSRI eftersom det bl a påverkar min sexlust på ett negativt sätt. Känns som att alla preventivmedel är kvinnofällor på ett eller annat sätt :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej då, man behöver inte ta SSRI kontinuerligt. Förstod det som att det är tvärtom, man ska bara ta vid ägglossning och sedan ta ett piller om dagen fram till mensen. Det kan ju vara lite bökigt när man har hormonspiral, jag är nästan helt blödningsfri, men jag känner tydligt när jag har pms. När jag känner mig så här låg så ska jag börja ta piller fram tills den låga perioden har passerat.
      Det är mycket lägre hormonnivåer i hormonspiral än vad det är i p-piller så det är inte alls säkert att du kommer bli nedstämd av hormonspiralen. Förutom just nedstämdheten så trivs jag väldigt bra med den. Inga blödningar, ingen mensvärk och väldigt säkert skydd.
      Hoppas att det löser sig för dig!

      Radera
  2. Hur regelbunden är du? Jag är superregelbunden och visste precis när jag hade ägglossning så att jag kunde undvika/timea, med hjälp av mensapp (p tracker lite)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte superregelbunden. Och jag tror att jag behöver något slags skydd för att kunna slappna av. Jag orkar inte gå och tänka på att jag kanske är gravid, orkar inte med det känslomässiga, att hoppas och bli besviken gång på gång.
      Nej, tills vi har listat ut hur vi ska ha det med barn så måste jag vara helt säker på att jag har ett fungerande skydd.

      Radera
  3. detta med preventivmedel, det är fan jobbigt! med mitt ex åt jag p-piller (cerazette, kombinerade tror jag) och jag mådde inte så bra av dem, blev väldigt lätt ledsen och kände mig jämt nedstämd tyckte jag. plus hade extremt oregelbunden mens.

    slutade därför med dem när jag blev singel (men borde nog med facit i hand ha slutat tidigare) och har inte börjat med nåt nytt. så med min nya kille kör vi kondom i nuläget, vilket väl funkar just nu men lär bli drygt efter ett tag.

    vad har du fått höra om p-ring? har en kompis som använder det och tycker att det funkar skitbra, funderar på om det är nåt för mig. ska nog gå till en barnmorska och prata om detta... det dumma är att jag personligen tycker att det funkar bra med kondom men det är klart att det finns en nervositet att det inte är helt säkert (och kanske en tendens att man börjar slarva efter ett tag...) och jag är inte alls sugen på att bli gravid just nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror p-ring är jämförbart med p-piller hormonmässigt? Ganska hög nivå med andra ord, men det kan ju vara värt att testa.
      Både pessar och kondom är nog ändå relativt säkert, att ungefär var femte kvinna blir gravid inom ett år beror på individen, att det till sist slarvas (enligt barnmorskan). Jag tyckte att pessar lät smidigt. Man kan ha det inne hela tiden, ta bara ut en gång per dag och gör rent och för upp igen. Det är just det här med säkerheten, att det inte är hundraprocentigt, som gör att jag inte vill ha det. Annars hade det nog varit ett alternativ.

      Radera
  4. Är men deprimerad ska man inte ta SSRI oregelbundet, det är inte alls bra. MEN om man tar det mot pms funkar det utan in- och utsättningsproblem. Som magi! Jag fick citalopram utskrivet mot pms, skulle ta från ägglossning fram till mens, men har provat mig fram lite och jag behöver dem max 4-5 dagar i månaden. Funkar svinbra. Dock påverkar de sexlusten (och förmågan att komma) så jag är glad att jag inte behöver äta dem två veckor per månad...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej, så är det säkert! I mitt fall rör det ju sig inte om någon depression, så vad jag har fått veta är att bara ta dem vid behov. Hur som helst. Det här med sexlusten är ni ju två som har nämnt nu (samt att jag även läst om det på biverkningslistan), minskar den drastiskt? Du behöver förstås inte svara om du inte vill, men det vore så fint att veta. Vill ju inte heller göra något som skadar sexlivet. Påverkas sexlivet bara när man tar pillerna eller även annars?

      Radera
    2. Jag har testat olika SSRI och med de jag testade först var det fysiskt omöjligt att komma; alltså det gick verkligen inte - det kändes som att det var på G men att den liksom slöts inne. Sjukt skum känsla. Nu äter jag Sertralin på säsongsbasis (under mörka perioden av året) och det funkar super - skulle snarare säga att sexlusten ökar! Så, jag tror att man kan behöva testa olika. Någon kanske inte funkar medan en annan gör det. Hoppas det löser sig! Kram (kan f.ö. inte heller köra med något preventivmedel, blir som ett deprimerat, svartsjukt monster, så vi kör kondom)

      Radera
    3. Håller med om det där med orgasmerna, de kom liksom inte "ut"!? Märkte ingen skillnad på de två olika sorterna jag fick utskrivna (Zoloft först, sen Sertralin).
      Nu tog jag iofs antidepp pga just depression, så jag var ju inte precis vrålsugen och då kändes inte den borttappade sexlusten som ett jätteproblem.

      Radera
    4. Tack för era svar! Jag har ju uppenbarligen en del att fundera över.

      Radera
  5. Jag har alltså bara provat Citalopram, orgasmen var jävligt svår liksom. Jag är inte i en relation nu och vet inte hur det skulle vara att äta dessa och ha en partner - jag skulle nog hålla det till de fyra-fem dagar det är värst, som jag gör nu, jag vet inte om man känner av biverkningar även andra dagar, men tror inte att det är så för min del. Vore jag i en relation skulle jag nog fortsatt skippa hormoner, kondom är ju ändå rätt bra... :D

    SvaraRadera
  6. Oj, 20% risk att bli gravid inom ett år med kondom? RFSU säger 2%, och inkluderar slarv och spruckna kondomer. Peppar, peppar har det funkat bra för mig och min sambo i många år... Jag får inte äta p-piller pga hjärtproblem i släkten och jag mådde dåligt av minipiller som ung. Därefter tappade jag lusten att mecka med kroppen för att kunna ha sex, så jag har hållit mig till kondom sen dess.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enligt barnmorskan, ja. Och där ingår slarvet som den absolut största riskfaktorn. Om du har kört med kondom i alla år och det fungerar så tror jag inte att det är några som helst problem! Det handlar ju om att hitta metoden som passar individen.

      Radera