mars 02, 2016

Tänk om.

Jag lunchade med Kim idag. Jag tycker om att äta lunch med honom, att träffa honom en stund mitt på dagen, bara han och jag. Han är fortfarande en bruten man. Efter lunchen skjutsade jag honom till hans mamma. Tänk om pappa inte dött, säger han där vi sitter i bilen. Då hade vi kanske köpt en lägenhet idag. Ja, tänk om. Tänk om du inte blivit sjuk för ett år sedan, då hade vi kanske varit gifta nu, säger jag. För planen var ju att vi skulle spendera mars på Mauritius och gifta oss på en sandstrand i solnedgången.

Jag vet inte riktigt när vi bestämde oss för att skjuta på bröllopet. Eller ens om vi bestämde det, kanske blev det bara så. Att vi båda förstod att han inte skulle vara tillbaka till dess, att orken inte skulle finnas där. Att vi förstod det men ingen orkade säga det högt, båda visste ändå. Om allt varit annorlunda hade idag kunnat vara vår bröllopsdag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar