september 03, 2024

Upptäcker saker

Jag har upptäckt att jag tycker om att laga mat. Jag vet inte om det är för att det är så tacksamt att laga mat på höstens råvaror, att det inte går att misslyckas med alla rotsaker som är i säsong. Allting känns så genomtänkt, bara man slänger dit ett par timjankvistar eller smular över lite getost innan det skjutsas in i ugnen.

Att stå framför det öppna köksfönstret, känna den allt kyligare luften blandas med värmen från köket, att hacka, skära och röra. Det är meditativt. Jag visste inte det. Har nog alltid sett matlagningen som ett måste, inte ett nöje. 

Jag hade fel i alla dessa år. Eller så har jag inte haft lugn nog i kroppen att slappna av, att inte stressa fram maten. För första gången gör det inte så mycket om maten inte är klar förrän tjugoett. Vi kan äta sent, dricka ett glas vin till, äta långsamt fast mörkret fallit.

3 kommentarer:

  1. Men du! Släng över ett recept, snälla! :) /Tove

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh så svårt eftersom vi kör mycket på känsla samt blandar från olika recept.

      Radera