september 25, 2024

Lilja 4-ever

Jag minns för många år sedan, det måste ha varit på gymnasiet, fick hela klassen se Lilja 4-ever på bio. Efteråt frågade vår lärare vilken scen som berörde oss mest. Långsamt gick han runt i klassrummet och bad oss berätta för varandra.

Alla svarade att det var scenen när de kastade sten på henne. Jag svarade också det, men jag minns inte om jag valde att svara samma som alla andra eller om det först slog mig efteråt, vilken scen som verkligen tog mig.

Det var när Lilja säljs till en man som placerar henne vid sin dotters skrivbord och låtsas att hon är hans dotter innan han våldtar henne.

Jag tänker på det ofta, undrar varför jag inte svarade det. Jag vet inte varför det har fastnat, varför tankarna så ofta letar sig tillbaka fast flera årtionden har passerat. Jag vet inte heller vad som verkligen fastnade: den hemska scenen eller att jag inte sa min åsikt.

2 kommentarer:

  1. Samma scen har etsat sig fast hos mig! Minns egentligen inget annat. Ryser!

    SvaraRadera