september 20, 2024

Just nu och helgen

Helgen har nog aldrig varit så välkommen. Om en stund ska jag ta fredag. Stänga av datorn och byta om, gå till gymmet och träna mjukt och försiktigt. Jag känner mig ömtålig, som om kroppen skulle gå av, knäckas mitt i tu, om jag tar i för mycket.

Efteråt ska jag gå hem, behålla träningstightsen på, hälla upp ett glas vin och lyssna på sävlig fransk jazz. Laga mat så långsamt att jag hinner dricka två glas vin under tiden. Äta vid tjugoett, somna med huvudet i min mans knä i soffan och sen sova en halv evighet.

Vakna till en lördag. Dra på jeans och tjocktröja. Sneakers och keps. Promenera under en blå septemberhimmel, äta lunch någonstans på vägen, sova en timme på soffan, dricka en GT medan middagen lagas, vara vaken sent, vara nära min man, upprepa alltsammans på söndagen. Minus att vara uppe sent, kanske.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar