juli 09, 2021

Där och då

Klockan är efter tjugotvå och det är bara vi uppe. Barnet ligger i sin säng och läser. Utanför köksfönstret har himlen färgats rosa. På köksbordet står två fladdrande ljus i sina mässingsljusstakar, ett par glas rödvin och ett stort fat med förvällda kantareller. 

Jag sitter på en köksstol. Har blicken fäst på stekpannan där nästa lass kantareller ligger och puttrar i sin egen vätska. På köksbänken ligger fortfarande ett berg orensad svamp. Min man står vid diskhon och nöter långsamt ner berget. 

Vi har varsin bok i öronen. Jag lyssnar på Mademoiselle Coco som handlar om Coco Chanel. Drömmer om ett solvarmt Paris på tjugotalet, om kullerstensgator och röda pelargoner. Tittar ut på fasaderna som har färgats rosa av den rosalila himlen. Dricker långsamt av mitt rödvin och tänker att jag vill pausa tiden, här och nu. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar