juli 18, 2020

Kantareller och smultron.

På en tidning på köksbänken ligger en hög kantareller, och i en liten skål intill ligger nyplockade smultron. Vi spenderade de första timmarna av idag i skogen på Muskö. Vi är hemma och vänder nu, barnet ska gå till Hornsbergsstrand och mannen till gymmet och jag, jag ska springa till ljudet av ett sommarprat och med en längtan hem till kantarellmackan och rödvinet, vaniljglassen och smultronen.

Jag vill springa snabbt nu, sedan vill jag komma hem och duscha, kliva i en vid bomullsklänning och behålla ansiktet rent. Rensa kantarellerna och hälla upp ett glas rödvin, sitta vid matbordet och titta på min man som fixar mackorna efter att han knuffat undan mig. Äta långsamt, fylla på vinglaset både en och två gånger när vi sitter kvar på balkongen tills klockan blir sen, tills mörkret tvingar fram levande ljus och filtar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar