juli 21, 2020

Det bästa jag fört över till honom.

Jag stannar kvar i sängen när min man går upp för att ansluta till dagens första möte. Alla andra dagar har jag gått upp med honom, stoppat datorn i väskan och startat dagen på ett café, ätit frukost och skrivit bok. Men idag stannar jag kvar i sängen. Han ställer kaffekoppen på mitt sängbord och jag tar upp boken som jag lämnade oavslutad igår.

Vid tio går jag upp. Då har jag ätit frukost i sängen och läst bort två timmar. Barnet vaknar och vi klär på oss och går till caféet, frukost till honom och banankaka till mig och så sitter vi där i tystnad och läser ut våra böcker. Äter cafégröt till lunch och promenerar sen tvärs över stan, först till hans favoritbokhandel i gamla stan och sedan till min på Kungsgatan.

Kommer hem och sätter oss i soffan, slår upp de sprillans nya böckerna och försvinner in i någon annan värld i ännu någon timme. Är ni nördar eller? frågar min man mellan något av alla hans möten. Ja, säger vi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar