april 28, 2020

Dagarna i ens liv.

Jag vaknar av regnet vid sex. Kliver i samma klänning som igår. Det går en maska i strumpbyxorna men jag orkar inte bry mig. Öppnar datorn men stänger den igen. Tar mitt kaffe och min bok och lutar mig tillbaka i soffan tills klockan slår nollsjutrettio.

Det regnar hela dagen. Jag slår upp balkongdörrarna och lutar mig mot dörrposten. Det är kallt men det luktar gott, som rena trottoarer och blöta trämöbler och små gröna blad. Jag stänger igen dörrarna och lyckas på något sätt jobba bort dagen.

Barnet kommer hem och går igen, min man går till gymmet. De äter varsin omelett innan de går, jag dricker kaffe och läser tidningen. Köper en liten påse lakrits när jag handlar, äter den till ett halvt glas rödvin. Bakar en kaka till imorgon, stryker en klänning, förhör en läxa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar