augusti 29, 2018

Om konserter och museum.

Det ska vara någon konsert hemma i den lilla staden i helgen och hans vänner säger att han måste komma. Ett band som de alltid lyssnat på gör sin sista spelning. Han frågar om jag vill följa med och jag skakar på huvudet. Tänker att det kan vara fint för honom att bara vara med sina barndomskompisar, säger att jag inte har något emot en helg hemma i staden tillsammans med barnet. Jag vägrar gå på museum, vrålar barnet från sitt rum.

Jag tror att jag kommer tvinga honom till något slags museum ändå, om man matchar det med hans intressen brukar det bli ganska lyckat. Just nu vill han bli arkitekt när han blir stor, eller möjligtvis arkeolog. Jag kan nog göra något bra av det. Och så fika efteråt. Eller middag som någon annan lagat, dessert som avslutning. Och kanske en söndag med bio. Pannkaksfrukost. Kanske ett badhus. Varsin ny bok och lite smågodis i botten på en påse.

1 kommentar: