augusti 16, 2018

Arbetar med kontraster.

Efter den tredje arbetsdagen tar orken slut. Jag står i vår hall halv sex på onsdagseftermiddagen och är så trött. Jag säger att jag inte orkar träna, att jag kanske inte ens orkar laga middag. Han ler och torkar sina händer på diskhandduken, möter mig två steg in i köket med en puss. Så tittar han på mig med den där blicken, den som han har när han funderar, och säger att vi ju faktiskt inte måste laga någon mat.

Så kommer det sig att vi delar på en häägen-dasz och en flaska rödpang till middag. Ligger i en hög i soffan hela kvällen. Läser böcker, tittar på aktuellt, webbshoppar nya kastruller. Äter knäckemacka med brännvinsost när hungern till sist knackar på vid nio. Går från soffan till sängen vid elva, somnar omedelbart.

Idag blir det ingen glass och inte heller något knäckebröd till middag. När kontoret stänger för dagen ska vi mötas för en tidig middag, jag vill ha chèvre och prosecco och choklad. Jag vill ha en perfekt kontrast till igår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar