augusti 27, 2018

Apropå tidigare.

Nä, hörni. Jag är inte bara ordningssam. Jag är även en mästare på att sopa tråkiga saker under mattan. Ska vi göra en liten lista på sånt som vi hade tänkt göra under semestern men som vi sket i? Det blir skojigt.

1. I våras lade vi en halv evighet på att skrapa färg från en dörrpost. En sån där djup sak med lister i olika former. Vi slipade och spacklade och målade en gång. Nu behövs det mer spackel, mer slip och ett par lager färg till. Men det känns så jävla tråkigt, jag orkar inte.
2. Vi hittade en gammal dörr från slutet på artonhundratalet, från ungefär samma år som vårt hus byggdes. Ruggigt smutsig och nikotingul, men vi har tvättat och slipat den och när den fått ny färg ska den få ersätta vår fula sjuttiotalsdörr in till badrummet. Sen kommer alla dörrar vara tidstypiska. Tänk vad fint det kommer bli, så snart min man fått arslet ur.
3. Även dörren in till det andra badrummet är slipad och redo för målning. När som helst nu.
4. Vi trillade över ett kap till gammal stege, en antik gammal härlighet. En gång i tiden råkade den dock ut för någon som tyckte att den vore fin som turkos, så den behöver slipas och återställas till sitt forna utseende, sen kommer den passa fint både på väggen och när vi behöver komma åt de förvaringsytor som vi har två meter upp.
5. Jag är ganska säker på att vårt kök skulle vinna pris i sämst utförande om vi tävlade i klassen. Vi har tre och trettio i takhöjd och inte jättemånga kvadratmeter, så vi måste arbeta på höjden. Vi hade tänkt bygga till en våning köksskåp ovanför de som sitter där idag, men köket är platsbyggt sen kanske sextiotalet och inte särskilt bra gjort, så det behöver göras om. Men det som är bra är att vi måste spara pengar innan vi kan göra om köket, så jag kan vila från den här punkten med gott samvete.

Iallafall. Igår tröttnade vi på oss själva och bjöd in ett helt lass människor på middag första helgen i oktober, så nu måste vi ta tag i alla de här prylarna så att de är klara till dess. Jag blir helt matt bara jag tänker på det, jag lovar att det känns som att jag ska rinna ner på golvet. Jag hatar måsten men älskar att känna mig duktig. Hur går det ens ihop?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar