april 23, 2018

Solo.

Fredag. Vi tar hissen upp till TAK, klockan är fem minuter innan öppning och när hissdörrarna glider isär kliver vi rakt in i en mur av människor. Portarna öppnas och det är trångt på tio minuter. Vi hittar ett hörn med utsikt över hela staden och plötsligt har tre timmar gått och två glas rosé och en drink försvunnit in i mig. Jag är varm av solen och vinet och när de andra fortsätter vidare åker jag hem, vuxen och nöjd.

Lördag. Gör ärenden i mina egna kvarter, shoppar i småbutiker och upptäcker att gatorna är sopade och att nästan alla caféer har tagit fram sina uteserveringar. Dricker juice med jordgubbar, kiwi och äpple, känner solen mot ansiktet och lämnar jackan hemma.

Söndag. Startar dagen på en bänk på en uteservering. Cappuccino och bulle med valnötter, citronyoghurt och en bok. Går förbi vår Hemköp och är nästan hundra procent säker på att Prins Carl-Philip handlar samtidigt, varför han nu skulle göra det i en minimal mataffär i Vasastan? Städar lägenheten, ställer alla fönster på vid gavel och upptäcker centimeterstora gröna knoppar på träden utanför. Tar emot barnet, i sällskap har han sin far och dennes flickvän, nyfikna på hur vi bor. Chokladkaka, hallon och physalis och det allra finaste vi har som samtalsämne - Adrian. När de gått dunsar vi ner i soffan, barnet och jag, fnissar till Gilmore girls och det är kanske helgens bästa stund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar