april 16, 2018

Om rena golv och pannkakor.

Trillar hem från jobbet vid tre på fredagen och startar en storstädning. Fem timmar senare har vi en skinande lägenhet, och en kväll i soffan med hämtmat och glass och godis och en ny serie på netflix som klapp på axeln.

Och så en lördag och en lyckokänsla genom kroppen när jag vaknar och tassar över de rena trägolven, fyller en kaffekopp och kryper upp i soffan. Väcker barnet en stund senare, klär på oss och promenerar in till centralen och möter min mamma och min brorson.

Promenerar genom gamla stan, tittar på högvakten och paraden vid slottet. Går längs med vattnet mot Östermalm, fikar på vår första uteservering i år och promenerar vidare, stannar för pizza och rödvin, pojkarna äter glass när vi går tillbaka till centralen. Nio timmar senare kommer vi hem igen, jag och Adrian. Trötta i benen och med nya fräknar på våra näsor.

Söndag. Vaknar halv nio, inser att vi har en halvtimme på oss om vi vill lyckas få bord på vårt bästa brunchställe utan att behöva stå i kö. Är där två minuter i nio och norpar det sista lediga bordet. Äter pannkakor och Adrian bestämmer att vädret är perfekt för en dagsbio, och det har han ju helt rätt i. Bokar biljetter till Black Panther, äter popcorn till lunch.

Kommer ut till en ledig eftermiddag, promenerar hem genom stan och sover middag i två timmar på soffan. Dricker ett glas vin och spelar nittiotalshits på hög volym och dansar för min son. Han sitter i soffan och skrattar att jag är pinsam, men att det inte gör något för det är ju ändå ingen som ser. Jag somnar vid tio, tänker att det verkligen har varit en fin helg. Lite tom, för jag saknar ju ändå, men fin. Verkligen fin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar