november 08, 2021

Också en måndag.

Måndagsmorgon. Det snöar när jag kliver ut på trottoaren. En ny bok rinner in i mina öron. Stoppar händerna i de djupa fickorna på kappan och gömmer ansiktet i halsduken. Börjar gå mot tunnelbanan.

Min nya cashmereklänning böljar mot benen, formar sig runt kroppen. Jag har inte ett enda möte på hela dagen. Skriver en lång lista med saker att hinna med. Placerar bock efter bock intill punkterna i takt med att dagen går. 

Måndagseftermiddag. Luften är kall, klar och mörk. Promenerar hem med en kaffe i handen. Det lyser mjukt från caféerna och restaurangerna som kantar gatorna. Mina skönaste jeans och en luftig skjorta. Värmer gulaschsoppa. Häller upp det sista ur helgens rödvinsflaska.

Viker in tvätten, torkar alla ytor, dammsuger. Städar badrummen. Kastar de vissna snittblommorna och diskar ur vasen. Så blir det kväll och min man frågar om vi ska titta på film och jag kan inte minnas senast vi gjorde det en måndagskväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar