november 26, 2021

Nu gör vi advent.

Det lyser miljoner små ljus längs gatorna. På Birger Jarlsgatan har fasaderna prytts av glittrande rosetter och varje år tänker jag hur de är allra finast. Det är kallt och jag har rotat fram mössan och tumvantarna i skinn. Små snöflingor virvlar i luften.

Det doftar julkaffe och saffran. På Odenplan har de byggt ett miniatyrlandskap med granar. Snart kommer julgranarna att stå på rad intill Vasaparken, mellan marschaller och julgransförsäljare. Butiken mittemot spelar julmusik i sina högtalare. Jag har letat fram våra stora julstjärnor till fönsterna.

4 kommentarer:

  1. Advent ja! Vad fort november gick ändå! Min son och jag satte upp en julstjärna i hans rum igår. Väldigt fint tyckte han och den fick vara tänd hela natten.

    En annan fråfa: Hur går era tankar kring att åka till Berlin över jul? Visst hade ni bokat en resa? Själv köpte jag resa till hela familjen till Spanien häromdagen (med tåg via Tyskland och Frankrike) och känner mig nu Högst Osäker på om den kommer gå att genomföra... jävla skitpandemi!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad fint! Våra julstjärnor åker upp idag.

      Åh, ja, Berlin. Varmaste samtalsämnet här hemma just nu. Vi sa senast för bara någon minut sen att det känns allt mer osannolikt att det blir en jul i Berlin, men vi får se. Vi kommer hoppas in i det sista.

      Radera
    2. Ja, här går samtalet på ett liknande sätt. Kanske får det bli en vårresa istället. Varför fattade jag inte det på en gång? Suck... (känner mig dum)

      Radera
    3. Någon gång måste det vända. Jag vågar fortfarande hoppas. 🙂

      Radera