november 12, 2019

Och så blev det tisdag.

Jag är så trött hela måndagen. Går och lägger mig tidigt, men ligger bara och vrider mig. Är sömnig men somnar inte. Det är inte för att jag grubblar, för det är som om hjärnan är tömd på tankar, utan det går bara inte. Tar upp min bok och tänker att jag läser tills jag somnar. Klockan ett är boken utläst och jag är ännu tröttare. Ändå somnar jag inte.

På tisdagskvällen kommer jag hem från jobbet, trött efter arbetsdagen, trött efter natten. Lägenheten är tom, mörk och kall. Min man jobbar fortfarande och barnet tränar. Tänder bara några få lampor och kryper ner under täcket med en ny bok. Vaknar en timme senare av min mans hand som lätt skakar min axel.

En stund senare kommer barnet hem från träningen och lägenheten tänds upp och fylls med röster och liv. En tjock tröja och tofflor tills jag vridit ett varv extra på reglaget till elementen. Jag funderar på att ta en promenad, men jag vet inte om jag orkar. Funderar på att skriva, men vet inte om jag orkar. Läser att det är fullmåne inatt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar