februari 17, 2019

Nio och en halv poäng.

Så blir det söndag. Jag har längtat så länge efter en sån söndag som vi har haft idag. Så många söndagar som vi har snickrat, slipat, målat. Det har gett oss en fin lägenhet, men det har också tärt på mig. Jag behöver ledighet, jag behöver oplanerade dagar.

Så kommer en söndag då vi kliver utanför dörren. Går genom Vasastan, in på Östermalm. Kliver in i de små antikaffärerna som har öppet. Jag vet att det bara är februari, men det är som att våren virvlar runt i luften. Köper gula tulpaner och ställer i en vas på matbordet.

Vi kommer hem samtidigt som mörkret faller utanför våra fönster. Jag häller upp ljusgula bubblor i höga glas och sjunker ner i soffan. Säger att dagen nästan har varit helt perfekt. Han frågar varför bara nästan och jag säger att de där maskinerna med tvätt i förmiddags kunde ha varit en brunch någonstans istället. Han lyfter upp mina fötter i sitt knä, pressar tummarna försiktigt mot fotvalvet. Nästa helg älskling, säger han.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar