februari 14, 2019

Alla hjärtans dag.

Jag smyger i mig den sista biten av chokladen från igår. Den dammiga smaken av kakao vilar tungt mot gommen. Jag drar en borste genom det nytvättade och fönade håret, fixerar lockarna med hårspray. Frågar barnet om det är säkert att han klarar sig själv.

För kvart över sju väntar ett bord i vårt namn på Wasahof. Ett bord för två. Även om alla hjärtans dag kanske är ett kommersiellt påhitt så är det inte särskilt dumt att äta en romantisk middag på tumanhand med den man älskar. De som säger att man kan göra det vilken dag som helst tenderar att sällan göra det.

Jag stryker med handen över det silkiga tyget i klänningen, häller upp ett litet glas vin och sätter mig vid matbordet. Känner hur smaken av rödvinet rullar mot tungan, gifter sig med den tunga chokladen. Väntar på att min man ska komma hem och göra sig redo för vår kväll.

Mitt barn steker pannkakor till middag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar