februari 18, 2019

Hej måndag.

Klockan är en bit efter sju när jag kommer hem. Det står en avsvalnad tallrik med spaghetti och köttfärssås på matbordet. Bredvid ligger barnets matteböcker utspridda. De sitter lutade över böckerna, både barnet och hans bonusfar. De löser något bråktal tillsammans. Jag äter den nästan kalla maten och lyssnar på de matematiska uträkningarna.

En försvinner iväg till gymmet och en annan in i ett datorspel. Jag drar klänningen över huvudet, knäpper av behån och kliver ur strumpbyxorna. Pyjamasbyxor och tröja. En näve isbitar i ett glas, några droppar citronsaft och så iskallt vatten. Ovanför oss går en tvättmaskin in i centrifugeringsfasen. Vår kristallkrona skakar.

Skriver några rader på min bok. Jag har nog inte ruvat färdigt på handlingen ännu, för orden sitter fortfarande så hårt inom mig. Lägger mig på rygg i soffan, fötterna ovanpå ryggstödet. Googlar Elverket, ostron och champagne, tänker ja tack. Så smäller diskmaskinen till och stannar mitt i ett program. Den kommer nog aldrig mer starta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar