maj 31, 2017

Tur att jag är jävligt färggrann på insidan.

En sak som jag verkligen ogillar med sommaren är att en del människor tycker sig ha rätten att kommentera hur blek jag är. Först ut var i måndags, satt i min fåtölj med datorn i knät och en liten bit hud stack fram under de ankelkorta byxorna. En kollega kommer fram, håller fram sin bruna underarm intill mitt vita ben, sneglar upp på mig och skrattar och frågar varför jag inte spenderar lite tid i solen. Jag svarar att all tid i världen under en sol inte gör någon skillnad, fast det jag egentligen vill säga är att han kan dra åt helvete.

Sedan kommer tisdagen och jag sitter i en liten klunga med kollegor. En av oss har spenderat långhelgen på en segelbåt, hans hud är gyllene brun. De andra pratar om det, om hur solbränd han har hunnit bli. Sedan tittar en av dem på mig, frågar om jag har varit inomhus hela helgen. Jag är tyst en sekund för länge, sen bubblar min ilska över och jag svarar med att fråga varför han tycker att han har rätt att kommentera min kropp. Han blir tyst, snubblar över orden när han säger att det väl ändå inte var vad han gjorde.

Men jo, det var ju precis det han gjorde. Det kanske inte är en så stor sak att påpeka att någon är blek trots rådande sommar, men gissa hur kul det är när man är den som får samma kommentar ungefär tio gånger om dagen. Gissa hur kul det är när man aldrig någonsin blir solbränd. Fräknig, ja. Röd, ja. Vit igen när det röda lagt sig? Jadå. Jag vet liksom inte ens vad jag ska svara längre när folk påpekar min blekhet.

Jag funderar på att alternera mellan följande svarsalternativ;

- Men durå.

- Jävla idiot.

- Och du har rätt att kommentera min kropp för att?

- Upprepa det där när du behandlas för hudcancer.

- Jag tycker att det är finare att vara blek än solbränd.

- Ska vi prata lite om hur din kropp ser ut nu då eller?

- Dra åt helvete.

Men jag vet inte. Det lär väl skapa dålig stämning, eller nåt.

6 kommentarer:

  1. Vad i helvete! Folk är ju inte riktigt kloka. Vet hut på dem. Skit i om stämningen blir dålig. Bra att du sade ifrån.

    SvaraRadera
  2. Bra att du röt! Så himla meningslöst med såna där kommentarer...och tröttsamt.

    Mvh Också Blek

    SvaraRadera
  3. Håller med de andra! Det är fan inte ok att kommentera andras utseende, oavsett om man menar något illa med det eller inte. Man kan dessutom aldrig veta om en person har komplex för något, någon kanske har blivit mobbad hela livet för något och så kommer en okänslig idiot och skämtar om just den biten. Bra att du röt ifrån. Kram M

    SvaraRadera
  4. Länkade det här inlägget till Cissi Wallin som just exakt nu pratar om just blekheten

    SvaraRadera
  5. Måste bara säga en sak till när jag ändå är här. Tror att du skulle få mängder av mer kommentarer om man slapp gå igenom "robot-steget" där man ska kolla på miniatyrbilder av hus och klicka på de som är butiker eller inte för att bevisa att man inte är en robot. Jag kan säga direkt att jag aldrig hade gjort mig det besväret om jag skulle kommentera en annan blogg. Din är så pass äkta så jag gav systemet den tiden. Allt gott

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men gud, tack för feedback! Jag visste inte ens om att man var tvungen att klicka så? Ska genast kolla upp och se om det går att stänga av. Och tack för de fina orden!

      Radera