Igår sa en kollega något som fastnade hos mig. Någonting som har legat och skaft och stört sedan dess. Jag vet inte varför jag inte frågade vad han menade där och då, men jag blev så förbryllad och förstod inte vad han syftade på. Nu, så här en dag senare, undrar jag om det var för att förminska mig eller om han verkligen inte förstår bättre.
Det är väl egentligen inte så viktigt exakt vad han sa. I runda lag var det ungefär att han har så ofantligt mycket att göra och jag har det så himla bra som får leda projekt hela dagarna och kan tvinga alla andra att jobba åt mig istället för att göra saker själv.
Och nej, jag förstår verkligen inte varför jag inte frågade vad in i hela helvete han menade. För inte kan han väl på fullaste allvar tro att det är vad jag gör om dagarna, bara tvingar andra att jobba? Men det som stör mig allra mest är hur han liksom fick det till att mina dagar är (ser?) enklare ut för att jag har ett enkelt jobb, utan någon som helst tanke på att jag kanske är jävligt vass på att skapa processer och aktivitetslistor och instruktioner som gör att jag inte behöver ringa tusen skrikande samtal om dagen, till skillnad från honom.
Det vore lite fint om han kanske förstod att det kan vara det som är skillnaden mellan oss. Att jag vet vad jag gör, att jag kan mitt jobb. Att jag är bra på det. Men det kan jag ju inte komma nu och berätta för honom.
Läste detta för min man, som är chef över många människor på ett stort företag, och han sa att det alltid finns människor som inte förstår vad en bra projektledare gör. Och att du inte ska bry dig för vet du att du gör ett bra jobb så räcker det! Finns alltid folk som inte fattar!
SvaraRaderaOch kul att jag hittade dig igen i bloggvärlden!
Tack!
RaderaFolk som säger så har issues med sig själva, annars säger man inte så (ens om det hade varit sant). Nog för att en projektledare behöver koordinera och delegera - det är ju en definition av jobbet, men söte jesus - ANSVARET!
SvaraRaderaTack!
Radera