april 04, 2024

Alla känslorna

Jag har vetat att det skulle hända, jag har varit beredd. Hjälpt barnet plugga till högskoleprovet, googlat skolor och arkitektutbildningar, varit ett bollplank i rangordningen av skolor att söka till.

Så jag vet inte varför insikten plötsligt drämmer in i mig, hårt och obarmhärtigt, en morgon när jag borstar tänderna. Ingenting är nytt: jag visste att barnet hade goda chanser att komma in på sitt förstahandsval i Lund och jag visste att han var garanterad sommarjobb i Furuviksparken efter att ha jobbat förra sommaren.

Men så får han anställningsavtalet för sommarjobbet och visar antagningsstatistiken för utbildningen - att han redan slår förra årets antagningspoäng både på prov och betyg - och den bara dundrar in, slår undan mina fötter, golvar mig fullständigt: insikten om att det antagligen är mindre än tre månader kvar tills barnet flyttar hemifrån.

(Helvete vad jag hoppas att jag inte jinxar det för barnet nu, mycket kan fortfarande hända, kanske vill en hel armé bli arkitekter nästa höst. Men som jag hoppas att han kommer in, som jag hoppas, trots att mitt hjärta riskerar att stryka med.)

2 kommentarer:

  1. Vuxna barn, det är fantastiskt! Och vemodigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen både fantastiskt och vemodigt!

      Radera