april 15, 2021

Nästan vuxen.

Torsdag kväll och jag har ett glas champagne i handen. Jag har skålat för min son, för att han - åtminstone preliminärt - kom in på sitt förstahandsval på gymnasiet. Han ska bli arkitekt, min fantastiska unge. Han har sjunkit in i matteboken nu, inför provet imorgon, men bredvid honom står ett glas alkoholfri cider.

Jag har varit nervös inför antagningsbeskedet. Räknat ner tyst i huvudet till dagens datum. Han har inte alls varit lika nervös som jag. Andrahandsvalet är också bra, har han sagt och det är klart att det är. Tredjehandsvalet och fjärdehandsvalet också. 

Egentligen vet jag inte vad jag har varit så orolig för. Det här är saker som löser sig och det är är en procedur med möjligheter till omval om ens första val skulle visa sig omöjliga. Jag tror att det handlar om att gymnasiet är ett så påtagligt bevis på att han håller på att växa upp. Att han en dag inom en relativt snar framtid ska bli vuxen.

2 kommentarer:

  1. Ja, men oj! Nästan vuxen ja... Vad är det man läser på gymnasiet om man vill bli arkitekt? Teknikprogrammet? Natur?? Tänker mig att det måste vara mycket matte, men jag har ingen aning. Sedan finns alltid komvux, om man skulle behöva komplettera med nåt. :)

    (Ja, jag jobbar på komvux, hehe)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är teknikprogrammet med inrikting mot samhällsbyggnad och arkitektur. Och ja precis, det är ju toppen att man kan läsa upp på komvux! Jag tror inte att det är själva studierna som har oroat mig, mer som att jag verkligen vill att han ska hitta rätt.

      Radera