februari 16, 2020

Om resorna och skammen.

Jag har inte varit på särskilt många ställen. Har aldrig varit i London, Paris eller Rom, inte på Mallorca eller Kanarieöarna. Jag växte upp i en familj som aldrig reste, ingen av mina bröder har ännu varit utomlands, och sedan kom mitt barn när jag fortfarande var så väldigt ung.

Jag vill se världen och jag vill visa den för mitt barn. Fira påsk i Tyskland och jul i Österrike, vandra på Skotska högländerna och doppa tårna i havet på en exotisk ö, se Colosseum och Akropolis, äta pizza i Italien och dricka Sangria i Spanien. Okej, det sista får bara jag och hans bonusfar göra, men ni förstår.

Men jag känner ju också flygskammen. Vet att vi bor på en misshandlad planet och att vi alla döms för de resor som vi gör. Det spelar ingen roll att vi bara äter kött nån gång i veckan, att vi åker kommunalt varje dag, bara handlar återbruk till vårt hem och klimatkompenserade kläder till våra kroppar, att vi källsorterar varenda pryl som går åt. För inte så länge sedan frågade någon mig hur jag tänkte när jag skaffade barn, tänkte jag inte på miljön alls?

Jag vet inte hur jag ska hantera det här. Jag vill resa, jag vill se, jag vill upptäcka. Min man frågade häromdagen om vi inte borde fira påsk i Berlin i år. Jag vill så väldigt gärna säga ja, men samtidigt har vi bokat en resa till Riga över hans födelsedag. Nu kan man visserligen ta tåget till Berlin och båten till Riga, men det skaver ändå i mig att jag vill resa så mycket.

Folk säger att vi måste kunna ha två tankar i huvudet samtidigt, och jag tänker att det är så det borde vara. Att vi kan köpa förnybart bränsle till vår flygresa, att vi ska göra allt som vi kan för miljön i vår vardag, men ändå få se andra ställen av världen. Men samtidigt känner jag mig som en bluff, en skam, som någon som borde göra annorlunda.

7 kommentarer:

  1. Jag förstår hur du menar och jag gör inte ens allt det där i min vardag (borde inte jag skämmas då?). Flyga hoppas jag dock att jag slutat göra. Men det är inte alldeles säkert. Händer något akut med svärfamiljen i Spanien är flyget enda alternativet.

    Tänk så här: ni bor i södra Sverige (inte i norra) och Berlin ligger mer norrut än Frankrike. Enligt Bahn.de tar det 15 timmar att ta sig dit med tåg. Ungefär samma tid som Göteborg - Umeå. Bara gör det! Ta tåget och se resan dit som en resa i sig själv!

    SvaraRadera
  2. Alltså folk kommer ju aldrig sluta flyga, det är bara naivt att tro det. Och slutar en massa människor att flyga så kommer flygbolagen inte ha råd eller prioritera att gå över till andra bränslen, så moment 22. Så länge saker och ting inte blir lagstadgade är vi fucked oavsett hur duktiga vi tror vi är, så jag tänker att jag reser och njuter av livet så länge jag får/kan - tills de som bestämmer skärper sig. Annars kommer jorden ändå gå under och jag fick inte göra de resor jag ville, vilket ju känns som en lose-lose. Om jag är cynisk? Mycket.

    SvaraRadera
  3. jag tänker som Tove, välj tåget till Berlin! det är dessutom jättekul att åka tåg, kan även rekommendera att tågluffa på sommaren med Interrailkort. ett bra sätt att se så mycket som möjligt.
    tror att vi behöver ändra våra resvanor så gott vi kan, och att cynism är det värsta. varje liten grej som vi kan göra själva, utan att känna att det är en enorm uppoffring, är bra i längden. slutar vi tro på det så kan vi ju lika gärna skita i allt.

    SvaraRadera
  4. Önskar jag kunde hålla med, men ser inte poängen i att vi som enskilda individer ändrar vad vi gör när de stora företagen och jättarna ändå förstör världen.

    SvaraRadera
  5. Jag tror också att vi kan göra väldigt mycket för miljön utan att påverka vår livskvalitet, och det vi kan göra det bör vi göra. Sen tror jag visserligen även att de stora företagen påverkar mycket mer än vi och vår enstaka flygresa per år, men där tänker jag att det främst är vår konsumtion som kan bidra. Att inte konsumera bara för att och att fortsätta prata om problemet. Upplysa och förändra.

    Tack för er input!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, absolut. om vi alla tänker på att göra medvetna val (och påverka politiker också) så kommer det att påverka i slutändan, förhoppningsvis snabbare ju fler vi är.

      Radera