september 30, 2019

Möter oktober.

Så blir det den sista dagen i september. Jag vaknar innan alarmet hinner väcka mig och jag tänker att det känns som en dag som jag längtat efter, fast jag kan inte komma på någonting särskilt alls som ska hända. Arbetstimmarna försvinner in i möten och mail, vi sitter tre på rad och skojar och skämtar tills arbetsdagen plötsligt var över trekvart tidigare.

Jag kommer hem och det är så rent, så fint. Ingenting fastnar under fötterna när man korsar golvet, det står ingenting i hörnen som egentligen borde stå någon annanstans. Klyver gulbetor, rödbetor och polkabetor. River över parmesan och skjutsar in i ugnen. Steker torskryggar och brysselkål. Vevar ner en burk aioli i en skål och ställer på bordet.

Och nu har jag duschat varmt, klivit i nattlinne och morgonrock. Sängen är renbäddad och kroppen är renskrubbad. Jag ska ta min alldeles nystartade bok och lägga mig i sängen, fast klockan är en hel halvtimme innan nio och sedan ska jag inte gå upp något mer idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar