november 15, 2023

De dagliga bloggarna och gymtränarna.

Så jag unnar mig en timmes längre sömn nu under november. Det har lett till att jag inte längre tränar innan jobbet utan springer ner till gymmet på lunchen eller direkt efter jobbet. Det i sin tur har gjort att jag har lärt mig folks träningsrutiner. 

Låt mig vandra er genom dem:

Först har vi de som tränar innan jobbet. De är snabba och effektiva, inte de som lyfter tyngst men definitivt de som gör flest reps per övning. 

Sedan har vi de som tränar efter jobbet, mellan sexton och arton, och som mest får skiten gjord. De som är halvstarka och halvsnabba. (No offense till efter jobbet-tränarna, naturligtvis finns det undantag och självklart är du ett sådant.)

Efter klockan nitton har vi de som är starka som fan. De som använder hela dagen till att äta upp sig inför att dra tvåhundra kilo i marklyft ett par gånger. De som gör få reps men som gör de jävligt tunga istället.

Och så har vi till sist mitt nya segment: lunchtränarna. Det är då pensionärerna tränar. Idag var medelåldern på gymmet cirka åttio. Två av dem hade kaffetermos och kanelbullar, tog sig en fikapaus under träningen. Jag trivs med lunchtränarna, det måste jag säga.

Varsågoda för klart vetenskapligt baserad tes kring det här med träning.

Som en bonus får ni även en parallell tanke: det beskrivs ofta i bloggsammanhang att man önskar dagligt bloggande men då mina vänner, då kan jag meddela att detta är nersidan av att vara en varje dag-bloggare. Att ni får läsa om vilken tid på dygnet olika människor tränar.

14 kommentarer:

  1. Intressant! En reflektion från mitt eget gym (Friskis iofs); kl 15-17 tränar ungdomar i just åldern 15-17. Deras träningsinsats är minimal, de dräller mest runt i olika maskiner och pillar på mobilen. Drar eventuellt i nåt handtag, kollar på sig själva i spegeln. Flyttar efter orimligt lång tid vidare till en annan maskin där de de upprepar beteendet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så spännande! Mitt gym ligger bland massa kontorsfastigheter utan en endaste skola i närheten så är typ inga ungdomar där.

      Radera
    2. Åh, vilken tur! :)

      Radera
    3. Folk (99.9% ungdomar) som sitter och ockuperar en maskin man själv väntar på genom att köra typ 5 benlyft utan vikter, sedan stirra ner i mobilen 5 minuter, sedan repetera osv. - blir tokig. Kollade en gång, för skojs skull, hur länge en sådan person satt och tog upp maskinen. 20 minuter...

      Radera
    4. Nej men alltså det är så störigt när folk gör så! Samt även de - i regel alltid medelålders snubbar - som tycker att de ska kunna köra nån sorts cirkelträning på flera maskiner samtidigt och att alla maskiner är deras då.

      Radera
    5. Verkligen. Så egoistiskt.

      Radera
    6. Jag instämmer till fullo kring det här med 15-17-åringar som tillbringar mer tid i mobilen än att träna när de är på gymmet. Jag sade upp mitt SATS-kort pga detta för ett år sedan och överlåter nu till mina egna barn i ålder 14-18 att hänga på det gymmet med sina kompisar ;). Själv har jag bytt till ett litet gym med 20-årsgräns och älskar det.

      Radera
  2. Jag tränar innan jobbet. Ingen lyfter tungt, det har du rätt i, och INGEN tar selfies i gymspegeln före 06:30

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gissar att du är EFFEKTIV när du är där dessutom. Tränar hårt och rejält men också med fokus på klockan och resten av dagen liksom.

      Radera
  3. Jag ä l s k a r högt och lågt-inläggen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så skönt att höra! Får så ofta så dåligt samvete för att jag inte skriver om viktiga saker, men det är som att min hjärna inte orkar allt elände.

      Radera