februari 10, 2023

Fem stunder från en fredag.

Kl. 06:35. Jag vaknar med en lätt huvudvärk. Tror att jag har druckit för mycket kaffe och för lite vatten. Kliver i svarta kostymbyxor, drar med fingrarna över skira blusar men väljer till sist en polotröja i kashmir.

Kl. 07:02. Står framför badrumsspegeln och sminkar mig. Barnet står bakom och drar med långsamma drag borsten genom håret. Han berättar om klassens presentationer i powerpoint under svenskalektionen igår. Han fnissar och skakar på huvudet åt animationer som använts och jag ler medan jag lyssnar.

Kl. 11:30. Jag har precis avslutat dagens andra möte som jag håller utan att fullt begripa vad jag gör. Jag börjar förstå saker som jag för två veckor sedan aldrig hade arbetat med, som att producera prislistor och årsredovisningar. Loggar in i dagens tredje möte, ett med min chef för den vanliga redovisningen av hur jobbet går. Det vanliga jobbet alltså, det som jag inte hinner med.

Kl. 17:05. Min man lägger tre köttbitar på köksbänken samtidigt som jag kliver innanför dörren. Han ger mig en puss, frågar om jag vill ha ett glas vin och soffläge eller om jag vill hinna träna innan maten. Jag säger att det låter skönt med ett kort träningspass. Ut ur mitt kök då, säger han. Gå och träna, rensa huvudet. Middagen är klar vid nitton. Jag pussar honom igen. Du är bäst, säger jag.

Kl. 20:32. Jag har duschat bort träningspasset, tvättat ansiktet rent, klivit i min sidenpyjamas. Ätit middagen som min man lagat till oss, druckit ett glas rödvin och sjunkit ner i soffan, och här är vi nu, framme vid en fredagskväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar