februari 03, 2023

Dagens topp tre.

Herrejävlar vilken fredag det har varit. Bara spännande möten, lösningar har funnits, himlen har varit blå och solen har känts mot huden. Visserligen är kylan en käftsmäll när man går ut, men skitsamma.

Tre saker har varit särskilt bra och då räknar jag inte ens problemet som jag löste i sömnen inatt. Iallafall. Här kommer dagens tre bästa utan inbördes ordning:

1. Jag kollar aldrig Blocket dagtid. Dels för att jag inte hinner men även för att det är en mysig del av kvällsrutinen när jag går och lägger mig. Men idag fick jag en impuls att snabbt kika mellan två möten och längst upp fanns en drinkvagn i dansk design som vi tittat på i butik men tyckt var i dyraste laget. 

Tusen kronor vid snabb affär, stod det i annonsen. Skickade ett meddelande och inte bara blev den min, den fanns även att hämta hundra meter upp på vår gata. Nu står den intill soffan och gifter sig perfekt med våra andra möbler.

2. Min brors fru skickade ett meddelande där hon frågade om vi inte borde vara människor som går på opera. Hon var visserligen hög som ett hus på morfin efter en operation men jag agerade snabbt som tusan och köpte fyra biljetter till Sweeney Todd, för är det något som jag verkligen vill vara så är det en människa som går på opera.

3. Jag lagade mat idag. Åh wow, tänker ni, det gör man ju varje dag. Men där har ni fel, för matlagning är inte min starkaste gren men det är okej, jag har andra kvalitéer. Idag fick jag dock verkligen till det, antagligen för att jag var berusad på operabiljetter, en drinkvagn samt ett bättre bubbel.

Hursomhelst. Jag snabbsyrade rödkål och gjorde en sallad på något slags salladshuvud, körsbärstomater, finhackad rödlök och granatäpplekärnor. Vispade ihop en smet på ägg, majo, senap och curry som jag doppade kycklinglårfiléer i. Vände därefter kycklingen i panko och skickade sen in dem en kvart i airfryern. Toppade alltsammans med chilimajo. Och det mina vänner, det smakade som om det tillagts av någon som vet vad hen gör.

Det var allt från mig idag. Nu ska jag gå och hälla upp en drink från min drinkvagn, hej!

2 kommentarer:

  1. Grattis till drinkvagnen! 🥂
    Men opera alltså. Har provat en gång och det var bland det värsta jag varit med om. Fruktansvärt tråkigt. Men det var Aida, den ni ska se är kanske roligare. Hoppas det för er skull.
    Balett däremot, det är något jag fastnade för förra året. Så meditativt vackert. Längtar absolut tills nästa gång jag får möjlighet att se en balett.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh balett, det måste upp på min lista!
      Jag tror att det är upplevelsen av opera som jag tycker låter så fint, snarare än själva operan i sig. Du vet, att klä upp sig, Kungliga Operan, en drink i pausen och fin restaurang efteråt. Hela den grejen. Men jag tror precis som du att det är viktigt att det är rätt opera och Sweeney Todd har tagits emot jättefint och flera skriver att den är toppen som första opera se, så det känns lovande! 😌

      Radera