juni 14, 2022

Tur att jag inte blev sjuk.

Kommer hem från jobbet, kliver ur klackarna och sjunker ner med hälarna mot den kalla marmorn i hallgolvet. Barnet ligger på sin säng med mobilen i händerna. Gårdsstädning! viskropar jag till honom eftersom min man sitter i ett teamsmöte i vardagsrummet.

Drar på ett par jeans och en randig tröja. Vi sopar innergården, någon rensar i en rabatt, en häck klipps. Det krattas och skrubbas. En box vin kommer fram och grillen tänds. 

Någon pekar på huset mittemot där Astrid Lindgren bodde, säger att man kan tänka sig hur Karlsson flög över vårt tak. En annan berättar om hur deras lägenhet gått i arv inom familjen sedan huset byggdes 1885, små berättelser om förfäderna som bott här genom tiderna.

2 kommentarer:

  1. Vad fint! Du skriver så målande och vsckert, med få ord. En konst! Hur gick det förresten med brevet/vykortet och den gamla damen (för nåt år sen eller två, tre?)?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hittade inget bra sätt att komma i kontakt med henne så vykortet blev liggandes. När jag sen tog tag i det nåt halvår senare kunde jag inte hitta henne, så jag att hon har gått bort.

      Radera