maj 22, 2022

Duktig flicka-syndromet.

Jag vaknar på lördagen och tänker att jag behöver göra rent runt mig. Tvingar de som jag delar hushåll med att dra sitt strå till stacken. Vi torkar alla väggar, ovanpå hyllor och skåp, taklister och taklampor. Våttorkar golv och kaklade väggar. Jag tvättar alla fönster, de skrubbar balkongen. Efteråt doftar allting såpa.

Har tusen kilo energi så går och tränar. Handlar ryggbiff, sparris och små färskpotatisar när jag går hem. Gör pepparbiff, gnider in potatisen i smör och vitlök och rostar dem i ugnen, rör ihop en konjakssås. Dricker ett glas rödvin.

Så kommer söndagen och jag tvättar tomt i tvättkorgen. Åker till Plantagen och köper blommor till balkongen. Spenderar en timme bland blommor och jord. Promenerar ihop mina tiotusen steg. Ansiktsmask och dusch, och där är vi nu: i soffan med en söndagsdrink - en sidecar - och en söndagskväll utan planer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar