januari 27, 2022

Covid eller kolera.

Det börjar klia i halsen under onsdagen. Mot kvällen kommer febern. Jag tar ett covidtest, men det visar negativt. Vaknar till ett mail som säger att polisen varit i huset igårkväll. Vår granne renoverar och under golvet hittar de en mänsklig ryggrad. 

Det visar sig att vårt hus är byggt på en gammal kolerakyrkogård och polisen säger att det nog finns fler mänskliga kvarlevor under våra golv. 

Jag mår illa, men jag vet inte om det är covid eller kolera.

12 kommentarer:

  1. Hemtesten visar tydligen ofta negativt på omikronvarianten om man inte har jätthöga virusnivåer. Synd att vi köpte på oss 10 stycken nyligen...:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade varit skönt om det visade positivt, så hade det varit klart sen. Nu vet man ju liksom inte.

      Radera
  2. Vi är i samma situation med negativt hemtest (vi har bara gjort ett dock, borde ta nya idag).

    Är dessa kroppsdelar endast under golven i bottenvåningen eller kan de ha smugit sig in lite varstans? Inte kan väl kolerasmitta överleva så himla superduperlänge? Eller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, skojade bara om att jag skulle vara smittad med kolera, menade bara att hela grejen gör mig rätt så jäkla äcklad. Enligt polisen var det en kolerakyrkogård 1835 och när vårt hus byggdes 1885 så gjorde man det ovanpå de begravna. Tydligen använde man jorden i grunden för att bygga våningar och på så sätt kan det ha spridits skelettdelar till golven. Vilket är otroligt äckligt.

      Radera
    2. Åh herregud så obehagligt! Jo jag fattade att du inte trodde du var smittad men sen började jag tänka läskiga tankar om kolera. Uuuh. Men ja, ändå obehagligt! Men ändå: en hel ryggrad? Inte bara nån kota. Obehagligt. Obehagligt för de som byggde på den tiden också kan jag tänka mig!

      Radera
    3. Vet inte exakt hur stor del, det stod bara ryggrad i mailet. Tänker också på de som hittade skelettdelen under sitt golv igår. Fy fan vilken panik jag hade haft.

      Radera
    4. Ja fy fan. Känner att all trygghet och lugn man ska känna i sin lägenhet helt hade förstörts om man hittade delar av döda människor. Dessutom, så ovärdigt hanterande av en kyrkogård och de som är begravda där? Utanför vårt gamla kontor fanns en park som också är en gammal pestkyrkogård. Kändes alltid lite märkligt att äta sin lunch där varma dagar men vi visste ju iallafall om det.:)

      Radera
    5. Så bisarrt! Men fnissade lite åt att äta lunch på en pestkyrkogård. Det är kanske som någon skrev, döden är en del av livet och livet är en del av historien. På något sätt lite fint.

      Radera
  3. Fast lite spännande kan det ju också vara att liksom bo mitt i historien? Har det inte spökat tidigare så är det nog ingen fara;)
    Lurigt med omikron du kanske får ta en ny i morgon? Hur som helst hoppas att känner dig bättre nu :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just nu känns det bara äckligt, men det kanske ändrar sig längre fram. 😊

      Radera
  4. Jisses, ja det måste ju ha varit lite av en chock att upptäcka skelettdelar när man renoverar.
    Krya på dig. Vi testade negativt med hemtest när vi var förkylda för någon vecka sedan och nöjde oss med det beskedet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen! Och tack! Ja lite samma här, håller mig isolerad som om det är covid men det känns egentligen inte särskilt viktigt att veta om det är det eller en helt vanlig förkylning.

      Radera