februari 26, 2021

Sista fredagen i februari.

Jag promenerar på lunchen. Himlen är blå och solen värmer äntligen. Jag håller handskarna i ena handen, måste lätta på halsduken. Kikar in i en butik, ser att den är tom och smiter in. Samlar en bunt ljus i famnen, parar dem två och två i matta pastellfärger. Stannar till vid blomaffären, köper två knippen tulpaner i en blandning av färger.

Sätter på kaffe när jag kommer hem. Städar bort alla ljusstakar på bordet, putsar upp ett guldfärgat par och sätter i dimmigt duvblå ljus. Placerar vasen med tulpanerna bredvid, vår kapsylfågel i guld intill. Något får mig att tänka på min farmor när jag betraktar den lilla samlingen på matbordet. Det är en fin känsla.

Tar med kaffet tillbaka till sovrummet, till dagens sista möten. Några timmar senare kikar jag ut i vardagsrummet igen. Tänder ljusen, häller upp ett glas iskallt vitt vin, låter en isbit glida i och bryta sig sönder. Sjunker ner i soffan och känner hur det äntligen är fredag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar