februari 09, 2021

Påminn mig i höst.

Jag har frusit så länge nu. Fast så har ju också huset hundrafemtio år på nacken. Kylan smyger sig in genom väggar och golv. Häromnatten råkade jag sätta en naken fot på marmorgolvet i hallen. Det var iskallt. Har alltid tofflor på den här vintern.

Jag kan inte minnas att vår lägenhet nånsin har varit så här kall tidigare, men så minns jag inte heller senast en vinter var så här lång och sträng. Från de lägenheter som har kvar sina kakelugnar sprider sig doften av brinnande vedträd. Jag sitter i soffan under min filt och svär att det är sista vintern som jag lever utan en kakelugn. 

2 kommentarer:

  1. Samma här. Bor också i ett gammalt hus och det är verkligen jättekallt. Har ett extra fristående element i vårt extrarum, där jag sitter och jobbar, och när jag går ut därifrån så slår kylan emot mig. Golvet i vardagsrummet, som ligger ovanpå trapphuset, är svinkallt. Borde verkligen täta överallt, men det här är första vintern det är så här kallt och vi räknade inte riktigt med att det skulle bli så kallt inne. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns som att det har varit svinkallt jättelänge nu. Vet inte om det faktiskt är en längre och kallare vinter än vanligt eller om det bara känns så, men jag längtar till våren nu.

      Radera