februari 10, 2021

Det tunga februarilivet.

Onsdag. Vaknar till fjorton minusgrader. Aldrig i livet att jag går ut, säger jag. Min man får gå vår morgonpromenad ensam. Jag tar hans täcke också, bygger en koja i sängen under de båda täckena och en kopp kaffe som han ställer på sängbordet. 

Rullar ut yogamattan när barnet går till skolan. Det är alldeles tyst i lägenheten. Någon timme senare är dagen igång, tystnaden borta. Hoppar mellan telefonsamtal och möten, arbetsuppgifter som trillar in, andra som får flytta på sig. 

Tittar ut i vardagsrummet vid sjutton. Ugnssteker kycklingfilé, kokar broccoli och ris och gör en sallad. Tänker att jag önskar att jag vore som Elsa Billgren. Att jag orkade laga spännande mat en vanlig onsdag, duka med det allra finaste porslinet, ha spridda vaser med blommor. Samt en hundvalp, badkar och kakelugn förstås.

4 kommentarer:

  1. Jag tycker din man ska ge dig en sån här, snarast:

    https://www.coolstuff.se/Vikbar-Badbalja/16837?utm_source=Google&utm_campaign=1542823646&utm_term=pla&utm_content=88066150487&gclid=EAIaIQobChMI6JmNkpHg7gIV1EeRBR2RUw8ZEAQYBSABEgJHAvD_BwE

    Eller nåt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha. Jag är tyvärr inte så säker på att han kommer att nappa. :(

      Radera
  2. tycker att du verkar ha det väldigt mysigt! :) men förstår den där tanken om att vilja vara Elsa B, dock tror jag att det är jäkligt jobbigt ibland. perfektion in i det minsta.jag hade aldrig orkat, och hade heller aldrig orkat leva med en sån människa. där allt ska vara fint och även det som inte ska se fixat ut säkerligen är fixat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att jag egentligen har det ganska mysigt! Är bara väldigt less på vintern nu. Men jag förstår vad du menar med Elsa B:s liv. Eller snarare att leva med någon som är så. Jag har helt klart pedantiska drag, hade jag levt ensam hade jag varit en Elsa, men nu får man hålla tillbaka för att inte vara en plåga att leva med. Det är någon slags kompromiss som pågår här, min man anstränger sig för att inte vara för stökig och jag anstränger mig för att inte vara för mycket pedant.

      Radera