oktober 03, 2020

Superspridaren.

Min man vaknar med ett ryck bredvid mig. Du är en superspridare! säger han. Mitt test var ju negativt, säger jag. Ja, säger han och somnar om. Det är oklart vad som pågår i hans huvud när han sover. Jag går upp och gör kaffe. En stund senare vaknar han igen, fast på riktigt. 

Åka och plocka svamp? frågar han. Jag nickar. Vi klär på oss och upptäcker i hallen att vi ser exakt likadana ut i våra mörkgråa jeans och mossgröna stickade tröjor. Bråkar om vem som ska gå och byta om. Rycker till sist på axlarna, säger att vi ju bara ska ut i skogen. 

Kommer hem och häller ut ett berg trattkantareller på köksbänken. Kokar te och sätter oss i soffan, sen går han och rakar sig och jag sitter kvar här. Snart ska jag gå och duscha bort skogen, hälla upp ett glas rött och dra på en klänning, göra mig redo för en lördagskväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar