oktober 22, 2020

Livet en torsdag i oktober.

Det regnar när jag går till jobbet. Himlen är ljusgrå och vattendropparna tunna och miljontals. Det är något med ljuset. Som om det skiner genom allt det grå. Jag går under mitt paraply, passerar Sturebadet och det är något med dess lampor som kastar mig tillbaka till när vi var i Budapest för flera år sedan. 

Kommer fram till kontoret och det känns som att dagen ska fortsätta för alltid. Var inte det här väldigt tråkigt idag? frågar Harvey vid tretiden och jag suckar till svar. Ska vi åka in till stan och dricka vin istället? säger han. Det gör vi, säger jag.

Vi sätter oss i saluhallen på Östermalm, serveras Prosecco i vinglas, pratar bort en timme, dricker ett glas till. Säger hej då och promenerar hem. En fisksoppa puttrar på spisen, barnet sitter vid matbordet med sin matteläxa, jag tar min mans plats framför spisen medan han återgår till att göra färdigt en presentation. Och imorgon är det fredag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar