juli 24, 2018

Sparar känslan.

Jag sätter mig längst ut på bryggan. Himlen är blårosagul, sjön alldeles stilla. Jag lutar huvudet mot badstegen, vilar mot det tummade träet. Har en bok i ena handen. Tystnad bakom ryggen. Så hörs hans steg, sekunden efter ringlar sig den söta röken från hans cigarr. Han bär på en öl och två glas, sätter sig bredvid.

Solen rör sig längst bort på himlen, tar med sig det rosa när den går. Sjön spricker upp av fiskar som leker. Han fyller glasen, det är en mörk öl som smakar lakrits och fantastiskt. Hans hand stryker över min rygg samtidigt som han räcker mig cigarren. Vi låter den pendla mellan oss. Jag viker ett hundöra i boken och lägger den bakom mig. Tittar på sjön, tittar på himlen, tittar på honom. Han är så avslappnad som han bara är här.

Och jag tänker att just den här stunden måste bli ett minne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar