juli 20, 2018

Det blev bättre sen.

Torsdag. Det är så hett där ute, jag promenerar runt hörnet och till Åhléns, och det kan inte vara mer än tvåhundrameter men det är som att man smälter ner till en pöl på trottoaren. Går i skuggan till mitt favoritcafé, dricker lemonad och äter vaniljbulle och startar en ny bok.

Jag kommer hem vid lunch. Jag har jobbat klart, kom så drar vi, säger han. Vi köper kaffe och engelsk konfekt på vägen. Han har en bok i öronen, jag har en i händerna. Ser solen röra sig bort över horisonten från solvarma klippor. Så badar vi en sista gång och åker hem. Klär av oss alla kläder och lägger oss bredvid varandra i sängen. Det är för varmt för att vara nära.

Fredag. Han tar ner resväskorna från vinden, jag startar en tvätt. Han går till barberaren, jag städar vår lägenhet i bara behå och trosor, blir glansig av svett. Vattnar alla blommor, lägger fram prydliga högar med kläder som ska packas på sängen. Han hämtar sushi och jag dricker ett glas rosé på balkongen. Så går timmarna och han jobbar knappt alls.

Och nu sitter jag här i soffan, i trosor och kimono. Över en köksstol hänger en klänning. Jag ska snart kliva i den, dra en borste genom håret och placera veckans första makeup. Bara lite mascara och läppstift. Sen väntar bio och middag, enligt väldigt traditionella dejtformer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar