augusti 26, 2024

Med början nu

Jag köper en sweatshirt, en keps och strumpor. Ett dussin stearinljus i dova färger. Små vågiga likörglas. Jag förbereder mig för en sensommar, för starten på hösten. Jag vill att den ska vara lång i år, jag vill ha en höst som varar för alltid.

Jag vill se trädens löv röra sig från grönt till rött till gult. Jag vill känna luften bli hög och frisk. Jag vill värmas av infravärme på uteserveringar. Jag vill ha jeans och tjocka tröjor och keps. Jag vill avsluta kvällarna med en avec. Jag vill göra äppelpaj och äta med vaniljglass.

Jag vill upptäcka Malmö på hösten. Så småningom vill jag upptäcka Malmö på vintern, våren och sommaren också. Jag vill lära känna barnets stad. Jag vill känna att vi har hela livet kvar, med början den här hösten.

2 kommentarer:

  1. Fick sådan feeling av att läsa dina ord. Jag önskar mig också en lång höst, inte bara en sådan som blåser bort på en vecka. Längtar också efter jeans och tjocka tröjor, att äntligen få låta klänningarna vila en stund. Och äppelpaj, så gott! På egna äpplen, till och med? Det där att få känna att man har hela livet kvar, med början den här hösten, stämmer så bra in även på mig. Det tar jag med mig!

    SvaraRadera