november 07, 2020

Fredagar och lördagar, bubblor och rödvin.

Lördagsmorgon. Jag är ensam vaken, har bara lämnat sängen för att fylla en kopp med kaffe. Det är ännu inte helt ljust därute, men alldeles tyst härinne, varmt och mjukt under täcket. Vill du ha rödvin eller bubbel? frågade min man igår. Ja tack, sade jag.

Så en flaska med bubblor hamnade i kylen och en flaska rött intill fönstret vid köksbänken. Den röda öppnades aldrig, för det var ju fredag och ett enda glas gör att man sover gott.

Vi gjorde råraka med löjrom och räkor, drack det där bubblet och somnade innan tjugotre. Men nu är det lördag och jag har skrotat planerna på en gås, men vill fortfarande laga mat länge och baka en efterrätt med äpplen, dela en flaska must med barnet och dricka ett glas rött i soffan med fötterna i min mans knä.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar