december 23, 2019

Tjugotredje december.

Det blir dagen före julafton och jag börjar den som jag börjar alla dagar här. Tända ljus på bordet, ägg och kaffe och nybakat bröd, sedan drar jag på mig min kappa och går ner till sjön. Ställer mig på bryggan och tittar på den tunna isen och det svarta vattnet som brutit sig loss, den vita dimman och de mörkgröna träden. Står där och låter minuterna gå.

Tiden går så fort här. Jag hade så många böcker med, så stora tankar om allt som jag skulle skriva. Men timmarna går och jag läser bara litegrann, har bara haft datorn öppen en gång. Istället har jag blivit beroende av chokladpraliner, bytt eftermiddagskaffet mot irish coffee och spenderat timmar vid matbordet intill julgranen. Spelat spel, lyssnat på musik, pratat. Och tittat på sjön, på dimman, som om den har förtrollat mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar