december 31, 2019

Gott slut och gott nytt!

Nyårsafton! Jag är så redo för nyårsafton. Jag är visserligen redo för ett helt nytt år också, men det är en annan historia. Först ska vi fira nyårsafton i sus och dus med min bror och hans fru. Hummer och oxfilé och champagne och herregud, vad gott.

När vi bjöd in till nyårsmiddagen sa vi att vi definitivt inte skulle laga nån typisk nyårsmiddag med hummer och oxfilé. Sen gick veckorna och vi började titta på recept och vandra runt i saluhallar och leta inspiration och så blev det som det blev.

Hur det blev? Okej, här kommer kvällens meny.

Först ut är ett fat löjromschips som serveras till kvällens första champagne, nämligen en Henroit Blanc de Blancs. Jag tänker att champagnen och tilltugget intas i soffan innan vi slår oss ner vid bordet.

När vi väl sitter till bords serveras förrätten, en halv hummer gratinerad med persilja och parmesan. Till den en Chablis, det enda vita vinet som jag tycker om. Ikväll blir det Chablis Sainte Claire från min favorit J M Brocard.

Sedan följer oxfilé med potatisstomp, vitlöksfräst brysselkål och kvisttomater som har varit i ugnen en sväng tillsammans med lite olivolja. Och en rödvinsås förstås. Här serveras ett rödvin från ännu en favoritproducent, Marqués de Riscal. Vinet är dock ett Marqués de Arienzo (som ägs av de Riscal) från 2006. Det blir första gången som jag smakar just det här vinet och jag är ju uppenbarligen mycket förväntansfull.

Därefter har vi ett litet urval ostar. Om jag inte minns fel så har vi en manchego, en rödvinsmarinerad getost som jag inte minns namnet på och så en blåmögelost. Till det en äppelmarmelad och kex, samt även ett portugisiskt dessertvin, Bacalhoa.

Sist ut som den femte rätten är någon slags skapelse bestående av choklad, hasselnötter och mascarpone som vi köpte hos vår lokala italienare. Jag tror att det var glass? Till kvällens sista rätt fortsätter vi på dessertvinet, eller så korkar upp ännu en champagne, vi får se.

I kylskåpsdörren står ett par flaskor champagne till, men jag minns inte riktigt vilka. Jag tror att de var från Palmer & Co och kostade under trehundralappen. Så här långt in på kvällen smakar allting fantastiskt, så dyra champagner är ju ganska onödigt.

Hoppsan, tiden sprang visst iväg. Jag skulle ju bara titta in och säga hej och gott nytt år och hoppas att ni får ett fint avslut på tjugohundranitton. Om ni har orkat läsa hela vägen hit, så gott nytt år, mina vänner. Vi ses tjugotjugo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar