december 28, 2019

Decenniets sista helg.

Promenerar på iskalla gator. Det är kallt och det är egentligen inte min kopp te, men ändå känns det mysigt. Stövlar och kappa och mössa, tjockaste halsduken och tumvantar i skinn. Köper nyårsaftons alla viner, handlar till nyårsmiddagen. I saluhallen på Östermalm växer de tre planerade rätterna till fem.

En champagnebar serverar en av våra nyårschampagner på glas och vi säger att vi ju måste prova, för det är ett beställningsvin som vi köpt på chans. Ett glas blir två. Så faller mörkret och vi skrotar planerna om middag ute, köper med oss saker till en charkbricka istället och går hem och provar nyårskläderna, jag testar nyårsfrisyren och han läser recept.

Och så går decenniets sista helg.

4 kommentarer:

  1. Oj vilka förberedelser! Själv kommer jag på nyårsafton högst troligt vara själv med min treåriga son fram till kl 21 då min man kommer hem från jobbet. Jag har ingen aning om vad vi ska äta. Jag har ingen aning om vad vi ska göra. Dansa lite? Leka med bilarna? Leka kurragömma? Spela något enkelt spel? Ja, du ser - jag har en del idéer ändå.

    Och sedan då? Vad ska jag hitta på med min man? Ja, han får väl äta middag när han kommit hem. Kanske borde vi lyxa till det? Köpa färska räkor? Någon hummer har jag inte ens tänkt tanken på att komma över, trots att jag bor granne med flera hummerfiskare. Hur svårt kan det vara? Jag vågar inte fråga. Jag vet inte hur man lagar till. Jag har aldrig ätit hummer.

    Bubbel då? Ja, men det blir väl nån cider från Ica. Men sån är jag...

    Men vi får se. Kanske blir vi medbjudna på nåt. Men jag tror inte det. Det blir nog bra ändå. Hemma i lugn och ro med min lille son.

    Gott slut önskar jag dig! Tack för dina ord!

    SvaraRadera
  2. Men det är ju fint hur man än gör - så länge som man gör som man vill. Fixa en hummer om du vill det och kolla hur du tillagar den på youtube. Eller köp färska räkor! Jag är helt säker på att ni får en fin nyårsafton oavsett, för det låter ju som att du är bekväm med hur den än firas. Gott nytt år!

    SvaraRadera
  3. Låter som en galet perfekt dag! Gott nytt år! ��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en fin helg. :) Gott nytt!

      Radera