december 16, 2019

Nedräkningen.

Det blir måndag i den sista arbetsveckan innan året ska ta slut. Jag inleder den med att skriva långa listor över det som behöver ske dagarnas första åtta timmar. När jag kommer hem gör jag samma sak, fast med de åtta efterföljande timmarna.

På den första listan står det saker som att skriva slutrapporter och uppdatera projektdokument, på den andra listan finns det sånt som att klipptid för barnet ska bokas och nagellacksremover ska köpas och att den sista julklappen måste skaffas fram. Problemet är bara att den sista julklappen är den som min man ska få och jag har verkligen ingen aning om vad det borde vara.

Idag gick jag förbi bokhandeln på vägen hem och läste på hundra baksidor innan fem böcker fick följa med hem. På fredag tänkte jag att den första ska dyka upp, att barnet ska hitta den vackert inslagen i sin väska när vi klivit på båten som ska ta oss till Finland. Sedan ska de ligga på hans plats vid frukostbordet, ett nytt bokpaket varje dag fram till julafton.

Sedan gick jag hem och skrev mina kvällslistor, en för var dag. På måndagens lista skrev jag köpa böcker till barnet och sedan satte jag en bock framför, för så störd är jag. Imorgon ska jag köpa mossa, stearinljus och den där nagellacksborttagaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar