december 15, 2019

December och festerna.

Mörkret har fallit sedan flera timmar när vi kliver ut på trottoaren. Alla vi möter är festklädda. Det är kavajer och flugor, strumpbyxor och höga klackar och lockade hår, blombuketter och champagneflaskor i famnar. Jag tänker att det nog ser ut som att vi också är på väg till en av julens alla fester, men det är vi inte.

December har sprakat av dem, av julfester och adventsmingel och middagar, men så blir det dagen före tredje advent och vi är klara med festerna. Säger att det var länge sen vi satt mittemot varandra vid ett bord för två, bara vi och inga andra. Så han bokar ett bord och vi sitter där och äter länge och pratar långsamt. Promenerar hem på regnvåta trottoarer, häller upp ett sista glas vin och somnar nära strax efter midnatt.

Och det sista jag tänker innan jag somnar är att det är skönt att decembers alla fester är över. Att de firanden som är kvar är enkla och intima. Som jullunchen med mina närmsta på jobbet på torsdag och julbordet som vi äter tillsammans med min svärmor när vi åker över till grannlandet på fredag. Den stilla julen som vi ska fira i det lilla huset intill sjön i skogen där vi är som allra mest avslappnade. Sedan kommer en nyårsafton och den kommer bli en helt annan historia, men det är nog det som är det fina. Allt det där tillsammans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar