november 20, 2018

Rådvill.

Jag går runt och är ständigt frusen. Tycker att mina nattlinnen är för tunna, så gräver fram t-shirtar från min mans garderob. Har en sjal över axlarna på jobbet, händerna kupade runt en tekopp. Tänder ljus i hela lägenheten och leker med tanken på att tända lågor på gasspisen, men kommer på att jag jobbar med brandsäkerhet och googlar filtar istället.

När vi ändå är inne på saken. Jag tycker inte om köphysterin som pågår just nu. Tycker inte om att köpa för köpandets skull. Däremot finns det saker som vi behöver och som jag tänker att vi kan passa på att köpa om det nu ändå ska kosta hälften av vad det brukar kosta.

Är jag en hycklare som tänker så? Men vi behöver en spegel till hallen. Jag behöver nya stövlar till tjusigare forum. En tjockare filt, eftersom det ju är skitkallt. Det är prylar som behövs, bra grejer i bra kvalitet som jag tänker att vi ska ha tills de inte längre håller ihop. Kan det vara ett hållbarhetstänk även om jag inte köper secondhand?

Ja, ni märker ju vilken öm tå det här är för mig.

2 kommentarer:

  1. jag tycker inte heller om köphysterin. försöker att köpa så mkt som möjligt second hand, men faller ibland dit och köper nån ny klänning. som jag sen ofta använder väldigt mkt. har försökt sluta handla på kedjorna, tänker att om jag ska köpa nåt nytt så är det bättre att köpa kvalitet och gärna från en liten butik som jag gillar? det handlar väl egentligen mest om göra genomtänkta val, och det verkar du göra. köp bra grejer, gärna svenskproducerat om möjligt. och speglar kan det ju finns supersnygga secondhand beroende på vad ni gillar! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har också försökt sluta köpa i de stora kedjorna och försöker följa någon slags röd tråd i allt jag köper. Inget i onödan liksom.

      Men spegeln, alla andra prylar i hallen är second hand (en kroklist av Gunnar Bolin och två gamla Alvar Aalto pallar) och vi tänker oss en modern, minimalistisk spegel för att knyta ihop vår stil. Men det blir som du säger, svenskt och gediget om än nytt.

      Radera